top of page

1000 timmas jobb

Uppdaterat: 1 mars 2024


Idag passerar vi 1000 timmar i byggtid och det är många timmar kvar. Det tar lite tid att renovera och bygga en hel bil. Här kommer en liten resumé på vad som hänt fram till idag. Bilen hämtades hem från en lada i Mjölby i september 2019. Välkommen ut Sandy

Ganska snart börjades arbetet med att slipa bort gammal rost för att se hur det såg ut under all färg och rost.

Efter att ha demoterat så mycket som möjligt och kollat upp vad som behöver bytas och införskaffas, fick Sandy åka på vintervila fram till maj 2020. Bror Stephan och jag körde ner henne till Washtec:s filial i Ljungby, där jag fick hyra en plats i varmgarage med låst och larm till bra pris.

Under vintern renoverades alla små delar, så som lysen, lister m.m. 

Däck och fälgar kom hem från USA

Grenrör och avgassystem byggdes.

Väl hemma igen på våren 2020, började jobbet med att byta ut rostiga delar i golvet. 

Tröskel på vänster sida byttes i sin helhet.

Dragkrok från en VW Passat inhandlas och byggdes om för att passa i ramen.

Motor och växellåda plockades ut. 

Torpedväggen byggdes om för att rymma den stora V8:an, en motor på 7,4 liter eller 454 cui

Alla lösa delar blästrades antingen i blästerskåpet eller utomhus under sommaren 2020. Här blästras växellådan med glaspulver, så att aluminiumet blir rent och fint. 

Skärmar, dörrar och huvar togs bort och slipades plåtrena för att se om det fanns rost och gamla lagningar under färgen.

På hösten 2020 togs karossen bort från ramen och sattes upp i en så kallar karossnurra. 

Alla gamla delar togs bort från ramen.

Upptäckte att något djur som tyckte om nötter hade bott inne i ramen, här är en del av hans skafferi. plockad säkert ut 10 gånger mer än detta. 

Här har jobbet med att bearbeta bort all rost på taket med kemisk behandling börjat. Medlet heter X-Rost och är mycket effektivt.

Efter att upptäckt en större krockskada på vä. bakskärm och ett par stora bucklor på taket. I februari 2021anlitade jag Larssons Customizing i Nyköping för hjälp. Henrik är en riktig trollkarl, otroligt hur bra han fick till det. 

Man tror inte det är samma bil. Imponerande.

Att slipa rent hela underredet från rost och gammal underredsmassa var ett riktigt skitjobb

Här har jag vänt bilen upp och ner i karossnurran för att behandla innertaket med X-Rost och sedan slipning på det. Allt går att få rent, bara man vet hur man skall göra.

I väntan på att få hem delar till ramen från USA Vare det stiltje några månader i garaget, då passade jag på att bygga ny inredning till bagagerummet, dessa skivor skall sedan kläs med tyg. 

När väl alla delar från USA kommit i slutet på sommaren 2021, började arbetet med att göra iordning ramen. Här är delarna som skall vara till den nya bakvagnen, en så kallad 4-link.

Nu började ett febrilt arbete under sensommaren och hösten att få allt klart, Mycket svetsande och mätande blev det innan bakaxeln satt på plats.

Ny framvagn monterades med nya coil over dämpare. 

Nu sattes karossen på ramen igen för att passa in de nya skärmkanterna tillsammans med den nya bakvagnen och de nya hjulen. 

Efter att Testa vart och besiktigar ramen och hela nya hjulupphängningen, så kunde jag plocka ner allt igen och lämna ramen på blästring och lack hos Allbläster i Länna. 

För att fortsätta med jobbet på karossen innan vintern slår till inhandlades ett stort partytält på Jula.

Jag hyrde även en stor blästerutrustning, så att vi kunde blästra hela bilen under och inuti, samt alla lösa delar. Detta var ett riktigt monster, men efter 14 timmars jobb var allt klart. 

Resultatet blev väldigt häftigt. Det ljusgråa är renblästrad metall. 

Dags att få på lite färg på allt. Nu börjar man se nöjd ut.

Även cupen fick ny färg

Efter många, många, många timmars slipning av karossen, dörrar, skärmar och huvar var det äntligen dags att skicka iväg Sandy på lack i mitten på december 2021

Nu får Lackeringsbolaget i Tumba ta över. 

Nu fortsätter arbetet med ramen och motor, växellåda samt bakaxel. Här har jag också dragit alla ledningar utefter ramen för bensin, bromsar och el. 

Fick hem en laddning av delar från Tri-Five i Bålsta. En massa olika packningar och lister till hela bilen, skall vara nya till dörrarna, fönsterrutor och bagagerum, nytt elsystem, nya rutor, ny grill och ny defroster, för att nämna en del. 

I väntan på att karossen skall bli klar, sker en massa små uppdateringar. Här har jag till exempel renoverat ventilationsrutan med nya lister och nytt glas. 



Karossen har fått på sig ett första lager med epoxy primer, efter detta skall de gå över karossen och se vad som behöver justeras (Där jag slarvat/missat) för att sedan lägga på ett lager primer och därefter slutfärgen.

Mer om detta kommer säkert i nästa inlägg på bloggen. Troligen blir den färdiglackad och kommer hem början på februari 2022. Då startar den stora slutmonteringen, så får vi se om det blir 1000 timmar till........... 

 

 

 

 

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page