Bläster av karossen
- hasseastrom56
- 16 sep. 2021
- 4 min läsning

Nu är det full fart i Hasses garage och det är mycket aktiviteter som skall göras utomhus innan det blir för kallt och fuktigt. Underredet skall göras klart, samt att fixa till alla lösa delar så som huvar och skärmar. Idag skall vi börjar med att blästra alla dessa grejor.
För ändamålet köpte jag ett stort parytält 3x6 meter på Jula för 2499 Kr. Det kan man säkert sälja sedan och få en slant tillbaka. Det var en väldigt stabilt stomme med 40 mm metallrör och kraftig väv till väggarna med ordentliga "stroppar" att fästa upp det med.

Nu är det uppbyggt och säkrat om det skulle börja blåsa. Hoppas på att slippa de värsta höststormarna den närmsta månaden. Vi har också lagt ut plast på marken för att lättare kunna sopa ihop överflödig sand och återanvända den igen.

Som förberedelse så tejpades alla hål i bilen igen så att den inte skulle spruta in sand över allt när vi skall blästra underredet. .

Jag hyrde utrustningen på Allbläster i Länna och det var inga dåliga grejor. En riktig bygg kompressor som levererade 30.000 l/min samt ett stort sandfång med matning till blästerslangen, den var i storlek som en riktig brandslang, bitvis fick jag ha den över axeln för att orka med att hålla den. Hyrkostnaden för ett dygn är 3.500 Kr. Plus sanden som låg på c:a 100 Kr/säck. Vi förbrukade 3 säckar av den "snällare" sanden och 4 av den tuffare.

Jag började och öva på de små plåtbitarna med den "snällare" sanden, med snällar menas att den inte gör plåten så varm. Finns annars risk för att plåten slår sig. Det tog ett tag innan vi hittade rätt inställning på alla spakar och ventiler, med sedan gick det riktigt bra.

Här ser ni insidag på bagageluckan hur effektivt det är att blästra, färg, lim, rost allt bara flyger bort. Dock får man vara väldigt försiktig här på de bitarna som är i de stora hålen, detta är plåten på utsidan av luckan och här kan det slå sig rejält om man gå på för hårt, därför är de slipade för hand innan blästringen och jag tar bara runt kanterna. Så här i efterhand var jag inte tillräckligt försiktig utan plåten slog sig på hela bakluckan, skulle tejpat eller skyddat den bättre.

Detta är motorhuven och här finns också mycket enkelplåt, så på denna har jag bara tagit alla kanter och balkar resten är slipat med maskin.

Jag fick med rejäl skyddsutrustning med huva och förkläde, i huvan fanns insläpp för luft så att man slapp andas in all sand, damm och smuts, men det var ett fruktansvärt ljud i huvan trots hörselskydd, Det var ljudet av tryckluftslangen som gick in i hjälmen samt ljudet av blästermunstycket. Inget man skall göra varje dag, inte !!

Vi kunde återanvända sanden 2 gånger, men när vi prövade att vara snåla och köra den en tredje gång då var den så pass sönderslagen att det bara blev damm. Inte mycket till sikt.

Efter att ha kört över några kanter ock lister inne i kupen med den bruna mjukare sanden så var det rätt mycket sand överallt, så man undrar ju varför man ägnade flera timmar på att tejpa igen alla hål. Ha Ha Ha ! Så att sanden inte skulle rinna ut, eller?

Nu hade klockan blivit 12:00 och vi hade fått i oss lite lunch. Så det är dags att byta sand och gå på med det tunga artilleriet på underredet, Vi fick med oss denna "sand" för detta ändamål. Den var dock helt svart nästan metallaktig, så jag vet inte om det var sand eller någon annan produkt.

Den visad sig vara ruggit effektiv mot rost och gammal underredsmassa, det kändes som att måla med grå färg. resultatet blir ruggigt bra. Ni ser den svarta sanden på golvet.

Man var tvungen att ta en paus då och då för att vila hörseln och inspektera resultatet, synfältet och sikten var begrännsad med huva på sig. Nu börjar det mesta bli svart av damm.

Även Lotta fick på sig min vanliga blästermask för att kunna göra rent från sand på de lösa delarna som nu var klara, mång hål och fickor som sanden gömmer sig i. Så blås på med tryckluften och vända och vrida på allt för att få bort alla sand.

I detta läge var jag otroligt glad att jag investerade i denna karossurra, där man kan rotera bilen hur man vill, så mycket lättare att komma åt allt. Bara tanken på att behöva ligga på golvet och göra detta jobb är hemsk. Min engångsoverall höll inte måttet har givit upp efter dagens övningar och nu har jag lika mycket sand på insidan av den som på utsidan.

Nu börjar vi bli klara och det mesta är svart och grått. Klockan börjar nu dra sig mot 19:00 och det är dags att försöka städa upp lite, samt att blåsa ur bilen på så mycket sand som det går, nu när vi har den stora kompressorn här.

Nöjd med ack så skitig och sandig. Efter nästan 12 timmars jobb var det dags att sluta för dagen och uppsöka en dusch för lite sanering, samt en bira och mat.
I nästa steg skall det läggas på lite ljuddämpande och skyddande "Boby Coat" på underedet och i skärmarna.
Comments