Broms- och bensinledning.
- hasseastrom56
- 5 nov. 2021
- 2 min läsning
Uppdaterat: 21 nov. 2024

Nu när ramen börjar bli klar och karossen skall sättas på så småningom, så är det bra att passa på och dra alla ledningar och rör som skall sitta fast på ramen. Är betydlig lättare att göra nu, än att sedan behöva ligga under bilen på golvet för att göra detta

De nya Wilwood bromsarna har stålspunna slangar istället för traditionella gummislangar, så det blir att göra lite nya fästen i ramen så att slangarna skall gå fritt från hjul och allt annat som rör på sig när man kör.

När bromsledningarna skall dras från bromsservot till bakaxeln så får det vara max 20 cm mellan varje upphängningspunkt, jag har valt att lägga mig på 18 cm, så att det inte blir något snack om det vid besiktningen.

Även bränsleledningen skall dras fram utefter ramen. Här är det okey att ha c:a 20 cm mellan varje klammer.

I samband med att jag drar fram bränsleledningen så kommer jag även att dra fram batterikabeln hela vägen. Batteriet kommer att sitta i bagaget och då skall det gå en kraftig kabel fram till startmotorn och sedan vidare till generatorn.

Här är det också krav på att denna kabel skall dras i ett hölje som klarar ev. nötningar mot vassa kanter eller dyligt. Jag har använt mig av något som kallas för "robotslang" Den används väldigt ofta när man drar elkablar i hus. Denna har jag köpt på Ahlsell i en 20 meters rulle. Finns även på Biltema i smalare dimensioner.

Här är höger sidan klar med bromsrör till framhjul. Bensinledningen är klar med övergång till så kallad AN nippel, som sedan kommer att skarvas med en flexibel slang till bensinpumpen. Även elkabeln från batteriet och den som skall fram till generatorn är klar med pressade kontakter.

Här är nu allt förberett för att kopplas in.
1. Bromsledning bakifrån skall anslutas till bromscylinder. Kopparrullen till vä.
2. Bromsledning fram är klar med ett T-kors uppe på balken till vä.
3. Bensinledning är klar med koppling till bensinpumpen på hö sida.
4. Kabel från batteriet är dragen fram till där startmotorn kommer att sitta.
5. Kabel mellan startmotor och generator är klar, skall bara klamras upp. Väntar på rätt storlek på klammer från Hellermann i Tyskland.
6. Väntar på nya bromsledningar till framhjulen från US. Skall se ut på samma sätt som bak.
Comentários