top of page

Dragkrok till 55:an

Uppdaterat: 4 mars 2024


Tänkte att det kan vara bra med en dragkrok på 55:an. Ett dragpaket till VW Passat skall enligt uppgift vara lämpligt att bygga på. Sagt och gjort, jag beställde ett kit.

 

Detta är vad som kom i paketet. Det är en avtagbar krok från Steinhof. Till detta beställdes även ett komplett kabelkit med reälbox för 13 polig kontakt.

 

En smart finess med denna krok förutom att man kan ta bort själva kroken när man inte vill ha den på, är att själva kopplingskontakten sitter på en "led" så den kan man vika upp under kofångaren så då syns inte den heller. Smart!!

Kroken ser robust och bra ut, med ett ordentligt skyddslock över låset.  

Hissade upp den lite provisoriskt, bara för att se hur det skulle passa. Konstaterade ganska snabbt att hela balken med krokfästet måste upp under kofångaren, vilket jag också sett att andra har gjort. 

Passade på att mäta in lite standardmått när den ända satt där. T.ex. att dragkulan kommer att komma ut från kofångaren på de mått som den skall ha enligt besiktningen. Samt att den kommer i rätt höjd över marken.

Efter att mätt upp hur långt det är mellan rambalkarna bak där krokbalken skall upp, Så var det bara fram med kapen och skär av balken. Mät en gång till innan du kapar, (se min byggbeskrivning i slutet av inlägget) inte kul om det blir fel....

Detta är vad som blir kvar efter kapningen. 

Jag införskaffade två plattjärn. Dessa kan man då lägga utefter rambalken och använda befintliga hål i ramen.

Detta är de befintliga hålen i ramen som jag använde mig av.

Om man sedan tar bort niten som håller fast tvärbalken och sätter dit en bult istället så får man 3 st kraftiga ställen att skruva fast plattjärnet på.

Jag gjorde ordning plattjärnen först och provmonterade dem. Jag lät plattjärnen sticka under kofångaren så att dragkroksbalken sedan kunde ligga uppe på dem.

Jag satte ett par kraftiga brickor på ovansidan för att avlasta så mycket som det går.

När allt var på plats loppade jag dit alla bitar för att bara sätta allt på plats. Lättare att sedan kunna ta ner allt och stå vid bänken och svetsa ihop allt ordentligt. 

Som ni ser har jag även lagt till ett litet diagonalstag

Nu har hela draget kommit på plats och ligger gömd mellan bakre tvärbalken och kofångaren

Så här blev resultatet. Ursäkta den fula kofångaren, den skall bytas !!!!

Regbeskitningen vart med beröm godkänd och jag får dra1200 Kg. Max vad som är tillåtet med egenbyggda krokar.

 

Om du vill ha en detaljerad byggbeskrivning med alla mått, alla dimensioner, inköpsställen, besiktningsregler m.m.

Klick på denna knapp så kommer du till mitt dokumentbibliotek.




 

Hittade även hittat denna beskrivning på forumet, hur man använder en Volvo krok som utgångspunkt.

Här är också en omgjord Biltemakrok. Dock är ingen av dessa avtagbara utan att skruva bort dem. 


 

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page