Facelift motor och låda
- hasseastrom56
- 6 nov. 2020
- 3 min läsning

I väntan på delar från USA, tyckte jag att det var läge att snygga till motorn och växellådan lite, så de är färdiga att lyfta på plats när det är dags.
Jag har en tid vart fundersam varför ett topplock vart blått när resten av motorn är orange. Kan det vara så att man tagit toppen från en annan motor, hemska tanke!! Men nu när vi lyft ur motorn såg jag att bensinpumpen och bröstkåpan är vit och då förstod jag att någon gjort motorn i Amerikanska färger. Inte snyggt.

Nu har motorn fått en och samma färg, ser mycket bättre ut. Även bensinpumpen har blivit blästrad och tillsnyggad med nya svarta AN kopplingar från AN3 Parts AB i Jordbro. Svarta kopplingar och slangar kommer att bli temat för hela motorn/bilen

Ventilkåporna från Micky Thompson är både snygga och bra, men de såg lite smutsiga och oxiderade ut. Så fick de åka in i blästerskåpet för en omgång.

Så här såg de ut före blästringen.

Så här efter. Här har jag även lagt på något som heter ALU Seal (det är därför det ser lite blött ut) Detta skall stoppa så att de inte börjar oxider och bli svarta igen.

Den här gången blästrade jag inte med sand utan glas pulver, detta gör att man får en slätare yta som är lättare att hålla rent. Samt att aluminium är ganska mjuk och behöver inte så hår behandling som sand ger.

Det går ganska enkelt att byta blästermedel om man har ett skåp som detta med urtappning i botten, bara ställa en hink och öppna kranen, göra rent och hälla in nytt medel.

Jag har handlat blästermedel hos Allbläster AB i Länna. Pelle som är chef där är bra att hjälpa till med vad man skall ha för olika produkter. De kommer även senare i vinter att få blästra och lacka hela ramen till bilen.

Växellådan såg inte så kul ut den heller. Gravt oxiderat aluminium samt att den var målad med silverfärg som börjat lossna. Så kan det inte se ut. Såg här också att den är märkt med "350 bensin", vilket innebär att det är en TH 350 låda som är bestyckad för en bensinmotor. Det var ju bra, då vet vi att den är rätt.

I detta fall var växellådan för stor att få in i blästerskåpet och då får det bli "fribläster" i stället, detta i sin tur kräver en del skyddsutrustning, så som hörselskydd, skyddshuva för sandsprut, täta klädet och kraftiga handskar och ett glatt humör, för nu blir det sandigt.

Ni som aldrig var med om att blästat någon gång, så kan jag tala om att det är ungefär som att lägga sig på en badstrand insmord i sololja när det blåser 15 m/s. Efter 5 min har man sand ÖVERALLT !!! Det knastra mellan tänderna, det finns i öronen, innanför kalsongerna. Ja! Ni förstår säkert. fin sand som blåses ut med 10 kg tryck, det sprutar och studsar över allt. Men det är bara att bita ihop.

Nu är halva klar. På hö sida har jag försökt slipa bort så mycket av den gammal silverfärgen som möjligt innan jag började blästra.

Avtorkad och ren. en viss skillnad eller hur?

Här har jag nu även på denna lagt på ALU Seal som skall få täta igen alla porer i metallen så det inte sätter igång att oxidera igen. Nu är den snart klar för arkivering tills den skall monteras om ett år eller så.
Comments