top of page

Förgasarproblem


När jag köpte bilen så gjorde vi en deal att säljaren att han fick behålla ett stort tunnelram insug med två st Holley 650. Detta var lite för extremt tyckte jag. (Gick t.ex. inte att stänga huven.) så det sattes på ett vanligt insug med en Holley 770 CFM istället.

Dock gick bilen inget bra med denna förgasare, fanns ingen ork i den. Efter att justerat in tändning, vart det lite bättre med långt ifrån det klipp jag vill ha i den.

När jag plockade ner förgasaren så var den full men gammal bensin som dunstat bort och lämnat massa avlagringar efter sig. Bara börja göra rent över allt.

VTC Åbergs i Högdalen hjälpte till med lite nya packningar och membran. Stort plus för Åbergs som har toppen öppettider. 8-18 vardagar och lördagar 10-13. Det är helt superbt när man behöver grejor direkt.


Tyckte att det var en väldigt konstig bestyckning av förgasaren när jag plockade isär den.

Original skall en 770 ha munstycken på 70 på primärsidan och 75 på sekundär och en tillskottsventil på 6,5 samt spridare på primäsidan på 31. Här var det något helt annat, så denna förgasare har inte suttit på en 545:a big block tidigare. 74 på primär och 64 på sekundär samt pluggad tillskotsventil och för liten spridare?????


Fick även byta membranet till vakuumklockan för sekundärsteget då detta inte alls rörde på sig vid gaspådrag.

Jag hade inte alla olika munstycken hemma, men har testat lite åt originalhållet och det verkar bättre, dock går den lite för fett på tomgång och vill gärna dö på låga varv, får titta på detta när alla original munstycken är på plats. Kanske hade jag för stor tillskottsventil monterad. Vi får se om jag hinner testa något mer i veckan.

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page