top of page

Kampen mot rosten Part 4


Då har jag börjat att titta på hur man skall göra med ytrosten på utsidan av bilen, eller patina som det så fint heter. Vissa personer älskar detta och till och med motivlackar rostpatina på sina bilar. Men inte jag, här skall det bort för ny fin lack. Här är lite bilder på hur det set ut när jag startade.

Här har vi en del av motorhuven.

Taket är ordentligt angripet och blir en utmaning att fixa, men det skall nog lösa sig. 

Bakluckan ser inte så vacker ut den heller. 

Jag började med att kolla vilka slipmetoder som fungerar bäst utan att ge för stora skador i plåten. Har man möjlighet så är blästring eller syrabad några bra alternativ. Med blästring får man dock vara väldigt försiktig så inte plåten slår sig av värmen. Här har jag testar lite alternativa slipmetoder. I slutet på detta inlägg kan du ladda ner ett dokument med mer detaljer om detta. 

Nu skall vi angripa rosten på kemisk väg. Efter en hel del läsande och forskande på webben har jag hittat denna produkt som är hyllad av många, Tremans X-rost. 2,5 l kostar c:a 250 kr. 

Testade att lägga på ett par tygbitar som jag sedan hällde X-rost på. De fick sedan ligga över natten.

Här kan man tydligt se hur rosten är "uppäten" där trasan har legat, Det som är ljusgrått på bilden, finns ett angrepp kvar i mitten som behöver en behandling till. Alla svarta porer är borta.

Så här ser det ut om man bara lägger det rakt upp på lacken utan någon förbehandling. Även här äter den sig ner i rosten och man kan sedan slipa bort resterna av färgen med lämpligt verktyg. 

Efter att testat fram och tillbaka har jag hittat den optimala lösningen för att X-Rost skall jobba bäst och effektivast och den avslöjar jag i det dokumentet som du kan ladda mer i slutet på denna inlägg. 

Så här bra blir det med min metod. Här ser man bägge sidorna på huven. Man tror att det är ny plåt som ligger längst upp i bilden. 

Nu tar vi andra delen av huven. På med handduken som dränkts in i X-rost. Man kan med fördel täcka över med en plastsäck eller dylikt för att öka effekten. 

Efter att jag tvättat bort den R-rost som legat kvar har jag gjort en rejäl slipning med stålborsttrissa på vinkelkapen för att få bort det allra sista lilla rost som eventuellt kan finnas kvar.

Här har jag lagt på lite zinkprimer för att skydda plåten tillfälligt. Detta skall tvättas bort innan lack. Är inte bra att lacka upp på zink.  

Ni känner säkert igen dessa trissor sedan slipning av cupegolvet. Gör ett bra jobb även på utsidan. 

Här har jag försökt ta en närbild på slutresultatet och man kan se att "porerna" är fria från rost och metallen är helt ren. 


Nu var det bara att ta sig an dörrarna på samma sätt. Då de inte var lika angripna av ytrost har jag bara tagit bort färgen där jag har sett rost. 

Här har jag tagit bort all färg på fönsterramen, för att se att det inte finns några konstiga lagningar eller rost under färgen.

Nu är det dags att lägga på X-rost och fixa det sista, sedan på med grundfärg och vänta på lack. 

Hoppas detta stycket har vart till någon hjälp för er som skall eller håller på med samma sak. 


 Följ länken på knappen nedan som kan du ladda ner ett dokument med mer detaljer om mitt arbeta med kemisk rostborttagning.



 

 

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page