top of page

Kampen mot rosten Part 7

Uppdaterat: 15 nov. 2024


Nu när jag lagt Sandy på rygg så skall jag kolla på underredet, (Nej! inte vad du tänker, snuskhummer!) Vi har vänt på karossen för att förbereda inför sandblästring och lackering. 

Fram med vinkelkapen och stora ståltrissan till den, ni känner väll igen den efter test av verktyg för rostborttagning. Inköp på Biltema, finns i 2 storlekar. Art Nr. 19-203 el. 19-204.

Hjulhusen är bitvis belagda med underredsmassa och den är inte rolig att ta bort och det finns många olika tips och ideér hur man skall göra, jag körde med ståltrissan och gnagde cm för cm.


Det tar några timma att göra ett hjulhus rent, desutom blir plåten varm när man slipar vilket gör att underredsmassan blir mjuk och då blir det bara ett stort klet. så man får varva mellan olika ställen så att plåten hinner svalna. Allt behöver inte vara bort till 100% då vi skall blästra detta sedan.

Efter att ha gnagt mig igenom hjulhusen, går jag vidare till bottenlattan, där är det mest smuts, rost och inte så mycket underredsmassa. Därför är det viktigt att skydda sig ordentligt, för här kommer det att spruta skit.

Som ni ser är det riktigt skitigt och allt antar en rödbrum nyans, då menar jag allt!!!! Skyddsytrustning, kläder, golv, bänkar, ja det sitter till och med på väggarna. 

Man blir riktigt snygg efter några timmars slipning. Krigsmålning för det stora rostkriget. Dags för dusch/sanering.

Men efter några dagars gnet, så är i alla fall ena halvan klar och det har gått åt ett gäng andningsskydd, samt att branlarmet har löst ut ett otal gånger. 

Jag kämpar vidare på andra sidan. Nu ligger brandvarnaren utan batteri inne i huset. Har vart ett j-ä tutande på den hela tiden. Samt att nu har garaget fått en ännu rödbrunare ton. 

Nu tar jag mig an torpedväggen framtill på bilen, här är det mest gammal färg som skall bort, men med många skrymslen och vrår.

Efter torpeden är det dags för botten av bagagerummet. 

Nu är hela underredet klart och förberett för att sandblästras. Vilket nu kommer att gå så mycket lättare att göra när all underredsmassa, färg och rost är borta. Ni kanske undrar varför sandblästra när det redan ser så bra ut? För det första så kommer man inte in och åt i alla vinklar och vrår med slipen, men det tar blästern med lätthet. För det andra finns det mycket rostporer i metalen som måste rensas ut annars kommer det att börja rosta igen inunder lacken. 

Jag är ändå väldigt imponerad hur pass fräsch plåten är under hela bilen med tanke på att den är från 1955, 66 år gammal. Skulle vilja se en modern bil om 66 år? Om de ens finns kvar?


 

 

コメント


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page