top of page

LM7 swap del 2. Ombyggnation bil

Uppdaterat: 26 feb.


Efter att ha provar motor och växellådan i bilen är det en del som måste byggas om för att den skall passa. I detta inlägg kommer jag beskriva en del av detta.

Bland annat måste den svarta balken som håller fast växellådan i bakkant skall göras om, då den nya låda är mycket större, som ni såg i mitt förra inlägg. Dessutom är den 5 cm längre vilket ger en del följd problem.

För att inte behöva gör om fästena i ramen har jag här istället svetsat på en platta av 6 mm stålplåt och gjort två nya hål att fästa lådan i.

Dessutom tog balken i på ena sidan av lådan, så jag fick göra ett litet uttag i balken och svetsa dit en förstärkningsplåt.

Nu är det dags för avgassystemet. Det gamla systemet från den förra motorn rasade inte på denna. Jag var tvungen att gör om den främre delen på systemet.

Att göra ett avgassystem är bland det knöligaste som finns. Man har massa böjar, krökar och rör som man skall försöka få till i rätt vinklar. Vrider man på en böj bara någon millimeter så pekar den iväg åt helt fel håll.

Här har jag börjat att svets dit några krökar för att se var det tar vägen. Om ni någon gång tittar på ett bilprogram, där någon kille står och bockar ett rör, svetsar lite här och där, prövar, bockar lite till, testar och provar. Var djupt imponerande !!!! Det är så svart att få till det bra.

Här har jag nu efter en hel dag i garaget fått ihop något. Inte så snyggt, med det kommer att fungera. Jag kunde i alla fall behålla ”cat outerna” på samma ställe, samt upphängningen för dämparna på samma ställe som förut.

Får man lite färg på det, så ser det rätt okey ut ändå. Sedan ligger det ju under bilen, så det är inte så många som ser det.

Detta är plattorna som håller tändspolarna på plats. De ser inte så fräscha ut, plocka isär, stoppa ner i badet med X-Rost, lackera och skruva ihop. Nu när jag skriver detta så vet jag att jag gjort bort mig rejält, som tog flera timmar på YouTube att fixa till. Jag blandade ihop vilken som var till vä. och hö. sida, samt hur kablarna var kopplade. Inget bra att ettans cylinder får en gnista till tändstiften om tändspolen är kopplad till åttans cylinder och så vidare.

Något som också måste göras om, är gaspedalen. På den gamla motor hade jag en traditionell gaspedal med en vajer till förgasaren, men nu skall ju allt skötas elektrisk. ”drive by wire” som det heter. Därför inhandlades en begagnad gaspedal från en Corvette från Bildelsbasen. Snyggt inplastad och uppmärkt. Mer ordning på skrotarna idag än förr.

Efter lite tvätt samt lite sprayfärg såg den rätt bra ut. Den svarta runda plastburken i överkant på bilden, registrera i vilket läge pedalen står och skickar detta vidare via kontakten längst till hö. till databoxen som ”talar” om för gasspjället, hur mycket det skall öppnas. Magic!!!!!

Här är den fastsatt och installera i bilen. Tyvärr blir det ett hål i mattan där den gamla pedalen suttit.

På tal om databox. Detta är hjärnan till den nya motor och växellådan. Den kan man inte bara flytta från en bil till en annan. Den blir nämligen låst så fort man tar ut den ur en bil. Samt att det är massa saker som måste programmeras om för att den skall fungera i min bil.

Efter att kollat rund en del med mina motorpolare, så fick jag tips om Olle på Creative Fule Injection, som håller till i Stuvsta, bara någon kilometer från mig. Olle har nu låts upp min box och avkodat en massa sensorer som inte behövs. Det som kallas normalt kallas för felkoder som kommer upp på moderna bilar när något är galet.

Jag tror att vi slutar detta inlägg här och återkommer när nästa steg av motorbytet är på gång.

 

På nedan knapp kommer du till mitt dokumentbibliotek. Där finns ett detaljerat dokument på hela 7 sidor över vad som behövs vid en LM/LS swap. Bilder, Artikelnummer, Inköpsställen, Priser samt en hel del tips och trix.




 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page