top of page

LM7 Swap del 6 Motorkablaget


Motorkablag heter Standalone Harmess på Engelska när man skall söka det på eBay eller Amazon. Här är det viktigt att man har koll på vilket gasspjäll man har. Om det är elektriskt eller mekaniskt. Då heter det Drive By Wire om det är elektriskt (DBW) och Drive by Cabel om det är mekaniskt (DBC). Lite förvirrande mot vår svenska. Kan lätt bli fel.

Förutom detta om gasspjället måste man veta till vilken motormodell och årsmodell man har, så att kontakter och längder på kablarna blir rätt. Samt vilken växellåda men har. Datorn sköter även om växellådan. I mitt fall blev det ett kablage som heter ”03-07 LS Vortec Standalone Wiring Harness Drive By Wire 4L60E 5,3 DBW.”

När hela kablaget satt på plats och vi skulle starta upp motorn så ville den inte starta, det berodde på att den nya Cam sensor givare var paj, som jag skrev om i förra inlägget.

När den väl startade så gick den jättedåligt, tände inte på alla cylindrar. Efter en del felsökning, konstaterade jag att det var 8:ans cylinder som inte gick.

Efter att bytt tändspole, tändkablel och tändstift konstaterade jag att det inte kom någon tändpuls till 8:ans cylinder. Då jag har skarvat kablaget för att det skulle nå ner till tändspolarna som nu sitter nere under motorn, misstänkte hag att jag gjort fel, så det blev att klippa upp skarven och kolla. Men allt stämde.

Efter att mätt upp alla kablar från databoxen fram till tändspolarna har vi hittar felet, men tror inte att det är sant.

Den lila kabeln som här sitter på stift 57 skall går till MAF sensorn (Insugningsluftmätare) men den går till 8:an tändspole istället.

Och den här lila kabeln på stift 66 skall gå till 8:ans tändspole, går istället till MAF sensorn. Två kablar med samma färg är skiftade. Enligt GM:s färger skall den på 57:an vara svart och den andra lila.

Nu startade motorn lite bättre men går fortfarande inte helt bra. Felsökning fortsätter.

Efter att kollat genom färger och kablar till övriga tändspolar hittar vi nästa fel.

Även 4:a och 5:ans cylinder är felkopplade, två vita kablar som är omkastade. Nu börjar jag bli riktigt orolig, vad kan mera vara fel. Är det någon riska att databoxen har blivit skadad av detta? En ny box är inte gratis, kostar runt 10.000 Kr.

Nu går motorn som den skall på alla cylindrar. Men jag får felmeddelande och motorlampan på instrumentet tänds upp.

Felkoden är P0102. Det är fel på MAF/VAF sensorn. Skumt!! Det var hit den felkopplade lila kabeln gick. Har det gjort att sensorn har pajat?

Detta är MAF/VAF sensorn som sitter längst fram på insuget. Den mäter mängden luft samt vilken temperatur luften har som kommer in i motorn. Ny felsökning börjar. Vi kollar så den gör utslag när vi blåser med tryckluften i den samt med värmepistolen.

Tack ock lov så ger den utslag på bägge testerna, alltså är den hel. Men varför larma den?

Svaret kommer här. Kontakten till vänster är den som sitter på nya kablaget och den till höger är bilens originalkontakt. Tycker ni att det stämmer. Nä! Inte jag heller.

Nu är jag bli så orolig över detta att jag beslutar mig för att beställer hem ett nytt kablage från en annan leverantör samtidigt som jag reklamera detta till säljaren på eBay.

För att lösa problemet med den felkopplade kontakten gör jag en krossreferenslista med hjälp av originalschemat. Därefter klipper jag sonika av kontakten och löder om alla sladdar så som de skall sitta.

Nu fick jag bort även denna larmkod och MAF/VAF sensorn går som den skall.

 

VARNING:

Köp inte detta kablage hos partsanyth15 som ända har 98% positive feedback. Tänk på att läsa recentionerna samt går in på deras hemsida och se vad det är för företag, Säger jag vist :-) Detta är ett webbshopsföretag som inte vet något alls om bilar och vad de säljer.

När detta skrivs har reklamationen hos dem gått igenom och jag skall få mina pengar tillbaka, men ännu har inga kommit, efter 3 veckor…………..

 



 

Här är det nya kablaget från Caesarpreformans som har 99,2 % positive feedback. Nu har vi jämfört detta med GM:s schema och det stämmer mycket bättre samt att vi använt detta som referens för att se om något mer var felkopplat i mitt ”skitkablage” Nu ser allt ut att stämma även fast fler färger inte stämmer mot schemat.

Detta kablage är också mycket kraftigare gjort med grövre kablar, kraftigare isolering. Känns gedignare helt enkelt. Varför valde jag inte den första gången, då hade jag sparat 40-50 timmars felsökning.

 

Tyvärr fortsätter problemen, inte med kablaget utan med andra motorproblem. Mer om det i nästa inlägg.

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page