Montering bakaxel och 4-link Part 1
- hasseastrom56
- 21 mars 2021
- 4 min läsning

I detta avsnit av bloggen blir det mycket fikonspråk och humbo jumbo. Men det finns säkert många av mina bilhobbyskompisar som kan få en hel del tips och ideér. Jag har ägnat ganska många timmar framför Youtube och läst åtskildiga artiklar om detta kära ämne. Jag kommer att dela med mig av de bästa länkarna jag hittat. Det är en en 4-link enligt ovan som skall monteras på min bil, för att få en modern upphängning av bakaxeln.

En ram från 1955 tillverkades inte med dagens morderna svetsrobotar och jiggar, utan här har man svetsat allt för hand och det har därför blivit som det blev och allt sitter inte rakt och på samma ställen på hö. och vä. sida. Jag börjar med att försöka hitta en mittlinje på ramen men hjälp av en lasermätare.

När jag fått koll på mitten, började jag kryssmäta till olika punkter för att så att jag låg rätt med min mittlinje, Glöm att mäta mot olika fastsvetsad hållare och förstärkningar, det kan skilja flera cm från ena sidan till den andra. Men hål i ramen verkar vara bra kollpunkter.

Här har jag nu hittat min mittpunkt som jag kan börja märka ut saker ifrån. Jag har satt hjälpbalken med ett par tvingar så att inget skall röra på sig när man håller på att jobba.

Nu gäller det att hela ramen måste ligga i våg åt alla håll och kanter. Då min lyft står på ena sidan av garagegolvet och jag har ett fall mot golvbrunnen som gör att allt lutar lite ditåt, detta får jag chimsa upp med ett par distanser.

Jag kom hyfsat nära med 0,08 grader, det får anses som rakt.

När nu allt är rakt och jag har hittat min mittpunkt, så kan jag börja mäta upp var de nya fästerna och balkarna till 4-linken skall sitta. Här på denna bild skall balken för övre fästerna för Coil Over dämparna sitta. Enligt instruktionerna skall den vara 2 1/4 " bakom mittpunkten på rambågen. (Det lilla blå märket)

Här skall den nedre balken för 4-linkstagen sättas. Den skall sitta 2" bakom centrumet på hålen i ramen. Alltså väldigt nära fästet för karossen. Får se hur det går att svetsa där. Kanten på balken skall vara vid den blå linjen.

För att nu kunna mäta upp alla vinklar på hela drivlinan så måste motor och växellåda lyftas på plats.

Det vi nu skall ta reda på är något som kallas för pinion vinklar, det är alltså alla vinlar som motor, kardanaxel och bakaxel har. Det är väldigt viktigt att dessa ligger inom specifikationen, annars kommer det att skapa vibrationen när man kör.

Pinion vinklarna skall hålla sig inom 3 grader och det får inte luta hur som helst. Som ni kommer se så skall motor och bakaxel ha varandras motsatta lutning. Lutar motorn ned i bakkant så skall backaxeln luta upp lika mycket.

Jag få börja med att mäta upp hur motorn lutar, detta gör man lättast på främre remhjulet. Här ligger vi lite över specen.

Som ni ser ligger jag över de tre grader som är optimalt, detta gör att jag måste höja det bakre fästet på växellådan för att få en lägre vinkel. Här har jag tillverkat 2 st 6 mm stål chims för att höja upp växellådan.

Nu mäter vi på framsidan igen och ser hur det ser ut. Det blev 2,6 grader. Bra, då stannar vi här.

Nu gäller det också se att allt följer mittlinjen i bilen, så jag lägger upp en ny laser linje och kollar hur motorn sitter. Helt spikrakt. Toppen!

När jag skall börja kolla hur bakaxeln ser ut och placeringen av den, så upptäcker vi, (Bror Stephan har vart här och konsultat med vinklar och beräkningar.) att utgången på piniongen inte sitter i mitten på klumpen, den är förskjuten c:a 1/2 tum mot passagerarsidan.

Skulle vi satt upp den i center så hade hjulen pekat ut olika mycket på hö. och vä. sida. Inte så bra. Vad är nu detta? Jag får kasta mig ut på Facebook och kolla med andra om de vet något om detta. Jag får 15 svar på några timmar med bilder och förklaringar. Det visar sig att man tillverkade dem så, för att visa bilar har även motorn snett monterad. T.ex. Corvette har så, för att man skull få plats med pedalerna. Detta var helt nytt för mig. Men man lär sig hela tiden.

Så efter detta avslöjande var det dags att sätta dit kardanen för att se vinkeln på den. Lägger upp en ny laser linje som är centrerad på utgången av axeln på växellådan fär att kunna mäta upp fallet på axeln.

Med hjälp av en domkraft kan jag sedan höja kardanen till det läge som bakaxeln kommer att ha.
Jag utgår från ramens båge där axeln skall sitta sedan läser jag av på en vanlig tummstock var laserlinjen ligger i förhållande till läger där kardansn skall anslutas. I mitt fall 9" ner fråm ramen.

Nu är det bara att sätta gradskivan på axeln och se dess lutning. Det blev 4,5 grader

När jag nu vet att motorn pekar ner så skall bakaxel peka upp lika mycket. Så jag tillverkar en enkel konsoll att ställa upp allt i för att sedan kunna svetsa fast färsterna på axeln.

Nu när detta är klart kan man stoppa in alla dessa värden i en kalkulator som räkna ut pinionvinklarna åt en. Denna finns på www.spicerpart.com. Som ni ser hamnar bägge vinklarna under 3 grader. Snyggt va !!! (1,9 & 2,0 grader)
Om dessa vinklar blir för stora och konstiga så kan ni se på denna länk att hel kardanen kommer att snurra i olika hastigheter. Man tror inte att det är möjligt med titta på denna film så får ni se något kul.
Detta är också en bra och enkel förklaring på allt jag gjort.
Vill man läs om sneda bakaxel klumpar så kan jag rekomendera denna artikel.
コメント