Montering bakaxel och 4-link Part 2
- hasseastrom56
- 17 aug. 2021
- 3 min läsning

Nu var det äntligen tid att börja montera 4-linken som kommit från USA. Efter att studerat många filmer på You Tube har jag en rätt bra bild över hur man skall göra. Det är många vinklar och mått att hålla reda på.
Detta är en schmatisk bild över hur en 4-link ser ut. Främre och övre balkarna svetsas fast mellan rambenen för att kunna hänga upp bakaxeln på ett modernt sett och därigenom kunna ta bort de gammal bladfjädrarna.

Först får man börja med att sätta dit motor och växellåda på rätt ställe i ramen, så man kan montera kardanen på bakaxeln. detta för att få den rätt i längsled, som jag beskriva tidigare har jag också gjort markeringar i ramen, när allt var monterad med bladfjädrarna, detta för att få flera referenspunkter.

Här har vi börjat att passa in den främre balken. Den måste hamna rätt i längsled, höjdled samt ha rätt vinkel (Vertikalt)

Då utgången på bakaxeln inte är centrerad så kommer kardanen att sitta snett under bilen, detta gör att balken med hålet inte kan sitta helt centrerad. Som du säkert ser sitter den inte exakt centrerad i mitten och detta beror på ett litet räknefel, som gör att det diffar på c:a 1/2 " Men det skall ändå vara inom marginalerna.

Nu är vi nöjda med alla mått och vinklar, så då börjar jag loppa dit allt, detta för att hålla allt på plats tills det är dags att svetsas dit av en licenssvetsare, det är ju viktigt att dessa delar sitter fast ordentligt och blir godkända av Testa samt Bilprovningen.

Dags att sätta dit den bakre balken som skall bli fästen för de nya stötdämparna och fjädrarna, de som kallas för Coil Over dämpare.

Här har vi börjat sätta fast de första fästerna för länkstagen. Viktigt att man provmonterar allt undertiden man jobbar, så att det inte flyttar på sig eller blir sneda på grund av värmen när man svetsar.

Främre balken är nu klar med sina fästen och allt ser rakt och riktigt ut.

Dags att sätta fast fästerna på bakaxeln. Här måste man nu hålla koll på piniong vinkeln som vi mätt upp tidigare. Då motorn lutar 2,5 grader nedåt så skall bakaxeln luta 2,5 uppåt. Detta gör man med hjälp av att man monterar fästerna i 2,5 gradets lutning. Här är det bra att ha digitala vattenpass.

Efter att ställt in alla 4 stagen i exat samma längd skall de provmonteras för att se att allt är rakt efter svetsningen. Yes! Allt stämmer

Allt på plats och alla mått och vinklar är kontroll mätta igen. Det blir mycket mätande och kollande.

Stötdämparna montera för att se om den beräknade chassie höjden blir rätt. Ser bra ut, vi får exakt svar när karossen sätts på.

När allt är monterar och kollat, lastade jag ramen på släpet och åkte till Tolle, som tog fram stora MIG:en och började svets dit allt ordentligt.

Alla fogar och fästen skall nu helsvetsat, samtidigt som vi fick ha koll på att inget slog sig, för nu blev bitarna varma, det vill jag lova. Inte ens ramen gick att hålla i utan handskar.

Fina starka svetsar överallt !!

Så var det dags att provmontera igen. Nu allt klart och sitter som det skall. Dags att sätta dit drivaxlar och bromsar för att kunna sätta på bakhjulen.

Nu är hjulen på plats, börjar nästan se ut som en bil. Om en vecka kommer Stefan från Testa och skall göra första rambesiktning och kolla alla balkar, mått och svetsar innan jag får fortsätta att bygga vidare. Då är det bara att gå på framvagnen och montera den, men det blir i nästa avsnitt.
Comments