top of page

Motorkåpan

Insuget och överdelen på motorn ser inte så kul/snyggt ut så här i original. Mycket slangar och kablar över allt. Samt ett stort svart plastinsug. Detta tänkte jag nu gömma under en ny motorkåpa. Har berättat lite om detta tidigare inlägg, men här kommer hela storyn.

Original finns bara finns bara denna lilla plastkåpa som sitter högst upp på insuget. Den döljer bara själva insuget, inget mer.

För att få en uppfattning på vad man kan göra och hur det ser ut. Gjorde jag några olika modeller i wellpapp.

Jag fastnade för den här varianten.

För er som vill kopiera min kåpa, kan ni förstora denna bild, så har ni alla måtten uppskrivna.

Ibland är det bra att ha ett hål i motorhuven (Där scoopet sitter) Då kunde jag enkelt se att allt fick plats även när huven är stängd.

Efter att ha kopierat ner alla måtten på plåtbiten var det bara att sätta igång att såga. Jag använde denna lilla sticksåg från Biltema. Mycket bra liten sticksåg.

Ni som undrade var de vita lapparna var för något på wellpappsmodellen, det är tänkta lufthål. Men för att kunna göra snygga runda fina hål köpte jag detta stansverktyg på Amazon. En 50 mm hålstans för c:a 400 kr.

Jag borrade upp 4 st. styrhål för centrumbulten på hålstansen.

Man sätter ett verktyg på varje sida av plåten. Därefter vred jag ihop hålstansen med ett vanligt spärrskaft. Behövdes inte mer kraft än så.

Bägge sidorna klara.

För att göra hålen ännu snyggare och få lite stadga i plåten gjorde jag en falsning på kanten.

Detta gör man med ett falsningsverktyg som består av två delar. Bara att sätta upp i pressen och trycka till. Har man ingen press går det lika bra med ett kraftigt skruvstäd som kan trycka ihop koningsdelarna.

Här ser man hur pressverktyget ser ut. En del på var sida om plåten och tryck ihop.


Hålen och falsarna klara. Dags att börja bocka plåten till rätt vinklar. Tyvärr var mitt bockningsverktyg för litet, så jag fick inte in hela plåten. Jag försökt bocka plåten över några vinkeljärn, men som den observante ser så blir inte bocken lika skarp på mitten som på kanten. Ser inte bra ut.

Jag fick ta med mig hela plåten och åka till en kompis, som har ett större bockningsverktyg och då vart det så här bra. Enkelt med rätt verktyg.

Dags att kolla designen med den utskurna texten jag köpt. Det blir nog bra det här.

Frågan är vad man skall hitta på att göra uppe på toppen för att det inte skall bli en stor platt plåtbit. Hela kåpan skall även lackeras i samma svarta färg som bilen.

För att får lite bra tips utlyste jag en omröstning hos rodgubbarna i ”The Beakfast Gang” på Stuvsta fiket.

Skall det vara en motivlack med American Grafitti tema?

Man kan montera ovandelen på ett luftfilter uppe plåten? (Här illustrerat av en pappskiva)

Eller skall jag gör några ”gälar” på toppen?

Förslaget som vann var detta, med att lägga ett par längsgående ribbor på toppen.

För att få till detta köpte jag en rostfri halvkupad list på metervara. Kapade samt slipade ner ändarna till ett snyggt avslut, polerade upp dem. Listen i mitten fick även skruvhål i sig som då fäster fast hela kåpan.

Tycker att jag lyckades få till listerna riktigt bra. Inte helt lätt att jobba i rostfritt, är hårt och riktigt jobbigt att slipa upp högblankt.

Efter att fått hem kåpan från lack, var det dags att sätta på dekoren. Här har jag tejpat lite stödlinjer, man vill ju inte att det skall bli snett.

Nu får det torka över natten.

Hålen som gjordes skall även täckas med ett aluminiumnät. Då jag inte vill ha några skruvar på utsidan, valde jag att limma fast nätet på insidan. Jag bockade ner nätet 5 mm. mellan hålen , så det kom ner mot plåten och där kunde jag då limma fast det.

Lister, text och nät på plats. Jag är rätt nöjd med resultatet.


Allt på plats. Blev lite bättre än på första bilden, eller hur?

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page