Ombyggnation av torpedvägg
- hasseastrom56
- 15 okt. 2020
- 2 min läsning

I detta inlägg skall jag berätta lite hur jag gjort och tänkt när man skall ha i en stor motor i ett relativt litet motorrum. Just nu har jag en 454:a Big Block som skall få plats, men tanken framöver är att stoppa i en modern så kallad LS motor, alla vet ju hur det ser ut under huven på en modern bil. Det är slangar, ventiler, sensorer, kablar, plastlock över allt. Så här gäller det att planera inför framtiden.
Så här ser det ut idag, alldeles för trångt.
Detta är ventilkåpan på höger sida av bilen, inte mycket marginaler.

Vänster sida är ännu värre, där ligger ventilkåpan mot torpedväggen. Ni kan tänka er vad som händer när man gasar till här och motorn vill vrida sig i momentet. Inte bra för någon.

Det finns kompletta nya modifierad torpedväggar att köpa från USA, som ger betydligt bättre om plats. Men de är dyra både i inköp och i frakt. Dessutom saknar de alla hål som behövs för bromsservo, rattstång, fläktmotor, defroster. m.m.

Sedan finns det de som var duktiga i metallslöjden, som bygger sina egna väggar.

Men samma sak här, man saknar då alla hål som skall vara men det blir snyggt. Har försökt få tag i mallar och mått från detta bygge på vårt forum, men tyvärr vill han inte lämna ut dem. Så då fick jag börja tänka och skissa själv.

Jag tog beslutet att "bara" göra om väggen på de ställen där det är för trångt och låta resten vara kvar. Det finns heller ingen rost som behövs åtgärdas.

Att göra ett hål går enkelt, men sedan skall man få till något passar i det. För att få en bild av hur det kommer att se ut och om det kommer att räcka till för ventilkåporna, så har jag klipp till en mall i wellpapp, så att man ser hur man behöver klippa till plåtbiten som skall in i hålet.

Så nu har vi två hål. Fint va !! Upptäckt här också att originalutfasningen inte sitter centrerat i bilen. Mer hål på vä. sida i färdriktningen än på höger. Varför? Inget bra svar. Kan vara så att den är byggd för att det skall sitta en 6:a i den från början.

Första plåtbiten börjar komma på plats. Loppad på utsidan så den sitter där den skall, sedan var det bara att svetsa den ordentligt från insidan.

Inget konstverk. Men nu sitter den på plats och någon kommer nog aldrig att krypa in här bakom pedalerna för att se hur svetsarna ser ut.

Sätter man lite färg på det så ser det ganska bra ut. Detta är bara rostskyddsfärg. Sedan skall det på en Epoxy grundfärg, samt svart ytlack. Därefter troligen även lite ljudisoleringsmattor.

På hö sida i färdriktningen blev det betydligt svårare, det är det nämligen så att värmeelementet till defrostern där och nu inte får plats.

Det var bara att plocka fram sin gamla gas svets, fram med rikthammar och mothåll. Värma, banka, värma, banka, värma, banka, värma och så vidare.

Hela tiden fick man ha koll så att värmeelementet får plats, stannade här när det var c:a 5 mm kvar.

Fick göra en specialvinkling uppe i hörnet så att "burken" för defrostern skulle få plats på insidan.

Avslutningsvis tätades allt med lite kladdig karroserimassa.

Så vart det från utsidan.

Så vart det från insidan.

Defrosterburken fick sig lite ny lack också.
Comentarios