top of page

Rostfix i kupen


Efter lite koll av lacken på instrumentbrädan tog jag beslutat att slipa bort all färg som satt i flera lager samt att det fanns några fula lagningar som ändå behövdes göras om. Om du bil se vad jag använder för slipmaterial, titta i testet KNAPP

I detta fall har jag använt en fiberdisk som tar bort färgen bra, men ger inga större repor i plåten

Efter lite nötande så är överdelen klar. för grundlack.

Väntade med att göra iordning underdelen av instrumentbrädan tills jag vänt på Sandy och då det är mycket lättare komma åt allt, Alternativet är att behöva ligga på rygg och slipa. Inget kul.

Undre delen var lite pilrigare med många skrymslen och vrår, men efter ett tag och 8 sliptrissor senare så såg den rätt bra ut. 

Även innertaket behävdes göras i ordning, det blev också mycket lättar när man kunde jobba med bilen upp och ned. En hel del ytrost som var på insidan av innertaket. 

Börjagde med att slipa bort all lös rost med brutaltrissan på vinkelkapen, här får man vara väldigt försiktig så att man inte går på för hårt, så att det blir för varmt och risk för att plåten slår sig. En lite bit i taget, låt det svalna och på det igen.  

Det blev rejält skitigt innan allt var borta. 

Sedan började behandlingen med X-rost. Indränkta trasor som fick ligga under plast i minst 24 tim. och gosa till sig. 

Efter att trasorna är bort tagna och plåten avtorkad på överblivet medel var det dag att slipa upp ytan med den nya Satineringsmaskinen från Verktygsboden. 

Bara att fortsätta på den främre delen av taket. 

Har fått efterbehandla på några ställen där inte X-rost tagit tillräckligt hårt första gången. Efter det var det bara att slipa upp ytan och den är klar för grundlack. 

Blev ganska bra med tanke på hur det såg ut från början. Eller hur? Nu skall "bara" kanterna och profilerna blästras innan det är dags för grundlack. 

 

 

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page