top of page

Sidofönster och lister


Med en skräckblandad förtjusning ger jag mig på denna bit av monteringen. Har i färsk minne vilket helsike vi hade att få till detta på Camaron. Med en inventering av de g:a listerna som togs bort, stod det klart att inget gick att återanvända.

Här har vi nya skenor som sidorutorna skall stå i, som sedan fästs i fönsterhissarna. De g:a rasade i bitar när jag tog bort den från fönstren. Lackade dem med grundfärg och svart lack så håller de nog 50 år till.

Här är de nya listerna som skall sitta som "skraplister" i nederkant på fönstret mot dörrsidan. Här hade jag lite tur, då de sitter färdiga klipps på de nya listerna, så det skall "bara" vara att trycka dit den i befintliga hål. 

De gamla såg rätt muggiga ut och hade inte mycket filt kvar på sig. 

Även listerna på insidan av fönstren inne mot cupen var lika illa. Bara sätta dit nytt. 

Efter c:a 5 timmars jobb var i alla fall en dörr klar med ny ventilationsruta på plats samt alla kanaler och lister till den stora rutan. Den gick även att veva upp och ner den utan större problem !!!!

Dörrklädseln på plats. 

Samt ny dörrknop. Snyggt !!!

Att montera fönstren i dörrarna visade sig vara en barnlek mot de som skall sitta bak. 

Här ser ni en bild ner i springan i karossen där rutan skall ned. i överkant på bilden ser ni filtlisten som rutan skall löpa i, samt i mitten på bilden den skena som fästena från första bilden i inlägget skall löpa i. Hur skall detta gå till? Rutan är lika stor som hålet i bilen, ändå skall den in i alla dessa skenor.

Här är bakre hörnet med filterkanalen som rutan skall in i. samt den nya skrapliten på utsidan av fönstret monterad. I motsats till dörrutorna så fanns inga klipps på dessa lister, utan alla fick borras och skruvas på plats med små j-ä skruv. Bara att komma åt med borrmaskin och lyckas göra hålen på rätt ställen var en bedrift. Körde av 5 st. 2,5 mm borr på dessa två fönster.

Här har vi i alla fall lyckats få ner rutan i hålet och skall börja försöka styra in den i sina spår. Viktigt här, är att man satt dit den yttre skraplisten först. för den går inte att fästa när rutan är på plats. Då rutan inte går riktigt ner hela vägen.

Svårt att se vad detta är? Det är i alla fall inne i skärmen och underkanten på rutan som nu är fäst i vevmekanismen till fönsterhissen. Tur att det finns en stor inspektionslucka som man kan jobba igenom. 

Ny sitter den på rätt ställe i alla lister samt fäst i fönsterhissen. Tyvärr går den inte att hissa upp längre än så här. Rutan kläms fast och när jag försöker veva ner den igen, så lossnar allt från vevmekanismen och rutan sitter kvar i kläm. Bara att plocka ner allt igen och börja om, var är det för fel?

Jag fick börja med att korta av kromkanten på skraplisten så att de inte låg om lott, för då vart det för trångt för rutan i sitt spår, sedan fick jag faktiskt ta loss det bakre fästet och kapa av det och svetsa om det, för att få allt att passa bra. Jag förstår inte hur rutan har suttit där förut utan att vara i kläm. Men det kan vara så att alla g:a lister var så nerslitna så det kanske räckte med plats för att få den upp och ner.

Nu sitter alla rutor och lister på plats samt inredningen. Men det var ett himla jobb, även denna gång. För er som tänker göra detta jobbet kan jag rekommendera att först titta på YouTube, där finns flera bra videos på hur man monterar dessa rutor. (Dock svårt att hitta något bra om bakfönstren) Men Danchuk har en bra film hur man demonterar bakfönstren. Nu väntar jag bara på ny framruta från USA, den första gick sönder i transporten, men när den kommer är det dags att montera fram och bak rutorna. men till detta kommer jag att ta till proffshjälp. 

 

 

 

 

Comments


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page