Sätta upp karossen i snurran
- hasseastrom56
- 9 dec. 2020
- 2 min läsning

För nästan ett år sedan kom jag över en så kallad karossnurra till ett bra pris. Passade på att hämta den i samband med en tjänsteresa till Malmö så det vart en billig frakt på den också.
Efter att ha uppdaterat den med lite större och kraftigare hjul, var det nu dags att börja att använda den på min bil.

Börjad med att testa lite olika lyftpunkter på bilen. Karossen måste lyftas c:a 1 meter från ramen för att man skall kunna rulla ut underredet, så det behövs både kraftiga och stabil fästen.

Enligt instruktionsboken skulle man kunna använda snurran som en gaffeltruck och lyfta upp hela karossen från ramen om man satte en del av den på bägge sidorna av bilen, så vi började med att testa detta.

Det visade sig att hela lyftet vart väldigt baktungt och vi fick snabbt flytta motorlyften bak och rigga en ny lyftpunkter med kätting i bagaget.

Problemet med att den vart baktung gjorde att ställningarna vill åka isär, vilket INTE var bra. Så vi fick snabbt sätta dit spännband rakt igenom bilen för att inte allt skulle ras ner.

Efter lite fix och trix med att ta bort hjulen lyckades vi (jag och bror Stephan) till slut att få ut hela chassi under kaross och den hängde kvar !!!!!!!!!

Nu stod vi här med en kaross i luften med en väldigt instabil lyftning. Hur f-n får vi ner denna på rätt nivå utan skador.

Innan vi började fundera på detta, att få ner karossen på ett bra sätt, rullade vi in chassit i garaget så var vi av med det i alla fall. Tur att man har en stor garageplan att jobba på.

Vi tog till plan B med att sätta in en limträbalk som jag hade, den satte vi in i hjulhuset samt pallade upp den med kraftiga lastpallar, nu vart det betydlig stadigare och vi kunde börja fästa upp snurran på rätt sätt i sina fästen i karossen.

Fram kunde vi ställa karossen på vanliga pallbockar och då komma åt med att fästa ställningen på karossen. Nu börjar det likna något och allt känns betydligt stabilare.

Efter mycket mätande och planerande skulle vi hitta en mittpunkt genom karossen så att den skulle gå att snurra på utan att bli övertung och bara slå runt. Här testar vi lite försiktigt för att se om vi tänkt rätt.

Känns som vi är på rätt väg och karossen går lätt att snurra åt bägge håll.

För den oinvigde, så undrar ni säkert varför gör allt detta. Frågan är berättigad, men har ett mycket enkelt svar. Det handlar om att komma åt och att kunna jobba på rätt sätt. Om man skall gå igenom hela underredet på bilen med rostlagning, blästring, underredsbehandling, målning så är det otroligt mycket lättare att kunna stå och jobba med bilen på högkant istället för att ligga under den på golvet. Samma sak om man skall komma åt olika ställen på karossen. Bra snurra och vrida tills man kan jobba bra och enkelt.

Nu är allt inne i garaget och arbetet kan fortsätta med chassi och karossen. Nu väntar jag bara på att en massa delar från USA skall komma hem. Men innan dess finns det en hel del att göra under vintern.
Comments