Uppdatering chassi Part 1
- hasseastrom56
- 11 dec. 2020
- 3 min läsning
Uppdaterat: 1 mars 2024

Nu när vi väl har separerat på kaross och chassi så är det dag att börja göra ordning det och montera dit moderna chassi detaljer samt att det skall blästras och lackeras.

Då både bakvagn och framvagn skall bytas ut/modifieras, så är det bara att börja demontera.

I dom här lägena känns det skönt att ha en riktig billyft så man kan hissa upp sakerna till en bra arbetshöjd så att man enkelt kommer åt allt.
Bort med de gamla rostiga trumbromsar, här skall göras plats för nya skivbromsar från Wilwood.

Att ta bort en framfjäder utan fjäderkomprimator eller en tung motor som håller bilen nere, är inget som jag rekommenderar. Jag är glad att jag säkrade fast fjädern med en kätting. Ni kan tänka er vilken kraft det behövs för att trycka ihop denna till halva sin längd. Vi snackar om flera hundra kanske tusen kilos tryck. För skoj skull ställde jag mig på den och då åkte den ihop 2 cm. Mer behövs inte sägas. Gör aldrig detta om du inte vet vad du håller på med. Hela chassi hoppade upp flera dm på lyften när den lossnade.

Man kan säga att denna spindelled har gjort sitt, den rasade bara isär när jag skulle lyfta bort den.

Jag skulle vilja se minen på en besiktningsgubbe om han fick se detta på en bil i trafik. Hela koppen och kulan totalt utslitna.

Jag kan inte säga att andra sidan var ett dugg bättre, inte mycket kvar innan även den hoppar ur. Tur att allt skall bort och nytt skall in.

Så! Nu var hela framvagnen rensad från allt gammalt utslitet skräp. Efter bläster och lack kan jag börja sätta på nya delar när de kommer från USA, någon gång i januari - februari.

Nu var det dags för bakvagnen. Här får jag gå lite försiktigare fram, då det gäller att hålla koll på mått och vinklar på bakaxeln . Bakaxeln skall monteras upp i en så kallad 4-links upphängning och då måste den komma exakt på rätt ställe för att allt skall fungera bra.

Framför allt så gäller det att ha koll på vinkeln på bakaxelklumpen. Som ni ser så ser inte detta så bra ut när den lutar bakåt på detta vis. Det gör att lagret där kardanen skall sitta fast inte kommer att få någon bra smörjning. Den ligger c:a 6,5 grader fel.

Ett litet digitalt vattenpass är verkligen bra att ha i dessa lägen, den har dessutom ett magnetfäste som gör att den är enkelt att sätta fast. Denna har jag inhandlat på Verktygsboden för några hundringar.

Här kommer en skiss som förklarar lite bättre. Motor och bakaxel skall vara parallela och kardanen får ta upp nivåskillnaderna.

För att hitta en mittpunkt på bakaxeln och sedan överföra den på ramen använde jag mig av ett vanligt lod, samt en vinkelhake och vattenpass. Ett bra tips för att markeringarna inte skall försvinna i hanteringen är att sätta dit en liten svetsloppa, då syns den även efter bläster och lackering.

Även bakaxeln har fått en mittpunkt markerad efter att jag vridit den till rätt läge, så att den har hamnat i 0 graders läge.

För att nu hålla allt på rätt plats när alla fästen till 4-linken skall monteras, har jag svetsat fast en passbit som motsvarar den höjden som bilen skall få när allt är klart. I detta fall har jag räknat ut att den skall vara på 8 " mellan ram och bakaxel.

Nu när allt sitter på plast som det skall. Kan jag lossa de g:a bladfjädrarna och låta bakaxel hänga kvar där den skall svetsas fast i 4- linken.

Här kommer en lite bild vad en 4-link består av. Istället för bladfjädrar som håller fat bakaxeln, hänger man upp den i 4 stag och sätter dit traditionella stötdämpare. Enkelt förklarat !

Bussningarna som satt bak till bladfjädern hade också passerat bäst föredatum. Tror att de är c:a 65 år gamla.

Mycket gammalt skrot blir det över. Nu väntar jag bara på att få ett mail att containern har lämnat USA, så att grejorna kommer hem som planerat. Men tyvärr är det som i resten av världen, att detta med Corona ställer till det lite över allt.
Comments