top of page

Utlyft av motorn


Så var det dags att lyfta ur motorn och lådan på 55:an, detta för att komma åt med resten av renoveringen. Så småningom skall motorn tillbaka om ett år eller så. Jag har under en längre tid vart fundersam varför en topp är blå och den andra röd?. Är det så att en topp pajat och man har "slängt" på en ny från en annan motor?

Men nu när hela fronten och allt annat är bort, så kom det från klarblå himmel !!!! Den är lackad i USA:s färger, Rött, Blått & Vitt. Hur svårt kan det vara?

När man skall ut med en sån här pjäs är det bra att ha hjälp i garaget. Denna Big Block är på 7,2 liters cylindervolym är lite..... större än Camarons Small Block på 5,7 liter. 

Dags att manövrera in motorlyften på rätt plats. 

Kättingar och lyftok på plats. Det var så trångt att få ut den att vi var tvungna att både demontera ventilkåpor och styrstag, så att vi kunde få upp och ut den. 

När vi tippade på motorn för att få ut den över framvagnsbalken, glömde jag att plugga hålet för kardanen, så många härliga liter av dyr automatlådsolja gick förlorad på golvet.

Bara fram med kattsanden, bra grejor det där. Fick stopp på det innan det hann rinna ner i avloppet. Men oljan var förlorad !!!

Så var den ur bilen och placerad på sina rullplattor. Det är inget som man knuffar runt hur som helst, väger bra många hundra kilo, så det är sköt att ha den på rullplattorna. 

Nu är det bättre om plats att komma åt styrning och framvagn. Samt att vissa förändringar på torpedväggen skall göras. Mer om detta i nästa inlägg. 

Nu när motorn är ur bilen kan man lättare se Castin numret på blocket och få fram all data om motorn. (140 154 45) Det är en Big Block på 454 cui (kubiktum), den är tillverkad mellan 78-90.

 

 

ความคิดเห็น


Join our mailing list

Thanks for submitting!

 Powered and secured by Wix

bottom of page