Vintern 2023/2024 Vad händer i garaget
- hasseastrom56
- 19 nov. 2023
- 3 min läsning
Uppdaterat: 2 mars 2024

Nu har planeringen för vinterns uppgraderingar börjat. Det stora jobbet, blir att byta till den nya växellådan, sedan kommer det att bli en titt på motorn igen, som har börjat strula. Förhoppnings kommer en ny framruta under vinter samt kofångare bak. Här kommer lite bilder och mer detaljerad text. Vi börjar med växellådan.
Jag köpte en renoverad växellåda som heter TH700R4 av Ricky Roth i Våxtorp, det är en 4-växlad automat med överväxel, denna skall förhoppningsvis få ner bensinförbrukningen en del, idag ligger den på 2,4 liter/mil. (Titta på inlägget "Byte växellåda del 1", så finns med detaljer om den) I samband med bytet av lådan kommer även slangar till oljekylaren att flyttas samt att givare till oljetempmätaren för växellådan får en ny plats.

Överväxeln styrs elektronisk via denna kontakt in i lådan. Det medför att lite nya elkablar som måste dras fram under bilen.

För att styra överväxeln blir det en ny knapp på panelen, Har förberett all eldragning och väntar nu på knappen från Car Builder Solution i England. Knappen blir lika som de övriga två, men med en annan symbol och färg. Den vänstra är blå för extra kylning, mitten är röd om servon är bortkopplad och den högra blir orange, då lockupen är inkopplad.

Förutom detta måste växelspaken byggas om så att det passar till 4 växlar. Även hålet i kardantrumma kommer troligen att behövas görs om.
Då denna låda har fyra växlar är den längre än min gamla 3-växlade TH350, detta medför att fästena i ramen måste svetsas om, samt att kardanaxeln måste kortas av för att passa och det blir nya fästen och styrningar av kick down funktionen uppe vid förgasaren.

Då motorn har börjar ryka oroväckande mycket på hö sida, misstänker jag att det kommer in kylvatten i motorn.

Det droppar också väldigt mycket kondensvatten från avgassystemet. Det är inte olja som man kan tro, utan den är lite kladdig så som glykol. Skall börja med att ta kompretionsprov på alla cylindrar för att se om någon avviker. Efter det blir det att riva bort toppen på motorn.

Förgasare och insug skall bort, sedan blir det att lyfta på ventilkåpan och topplocket på hö. sida för att se om det ev. är topplockspackningen som är trasig. Är det inte det blir det en MYCKET större operation, med att motorn får lyftas ut och plockas isär........

Förhoppningsvis kommer den nya rutan under vinter efter 2 års väntan. Får verkligen hoppas på en leverans nu under denna vintern. Om så blir fallet blir det en del jobba att sätta dit alla fönsterlister på insidan runt kupén.

Även kofångaren står på vänt. Är över ett år sedan jag beställde den. Nu har jag fler krokar ute på leveranser av kofångare till Sverige, så jag håller tummarna att någon faller in.

Jag skall även gjuta en balk i glasfiber och sätta under motorhuven för att staga upp den lite. När vi sågade hål för scoopet på huven var huven lite försvagad och hoppar upp och ner när man kör.
Det blir också lite tillsnyggning av kupén. Skall tillverka iläggsmattor till framsätet. Sätta dit lite ljuddämpning på torpedväggen, detta för att få ner motorljudet lite. Det skall också monteras på nya tröskellister som håller kupé matta på plats.
Detta kommer nog att hålla mig sysselsatt fram till vårkanten. Målet är att ha en körbar bil tills de börjar soppa gatorna. Ha en bra vinter. :-)
Comments